Belangrijk: KPN kondigt beëindiging ISDN aan

Back to Nieuws

Belangrijk: KPN kondigt beëindiging ISDN aan

KPN heeft officieel aangegeven op 1 september 2019 te stoppen met het aanbieden van enkelvoudige en meervoudige ISDN 1/2 telefonielijnen. Veel bedrijven maken nog gebruik van deze traditionele telefoniedienst en moeten op zoek gaan naar een alternatief. VoIP-bellen is het alternatief.

ISDN is een verouderde techniek die steeds minder gebruikt wordt. De afgelopen 5 jaar is het gebruik van VoIP-telefonie als bewezen alternatief voor ISDN enorm toegenomen. Tegenwoordig zijn er zelfs meer VoIP-aansluitingen dan analoge en ISDN telefonieaansluitingen. Ook kan ISDN qua functionaliteiten niet meer verder innoveren en is daarmee geen toekomstbestendige oplossing.

Nadenken over alternatieven voor ISDN

Dit betekent voor u als MKB-ondernemer dat u binnenkort moet gaan nadenken over de alternatieven van uw huidige ISDN centrale. In de nieuwe situatie gaat u altijd bellen via het internet, oftewel Voice Over IP, of VoIP. We begrijpen dat 2019 nog erg ver weg klinkt, toch is het verstandig om de overstap tijdig te doen of in ieder geval nu al te oriënteren op alternatieven die geschikt zijn voor uw organisatie.

Voordelen van VoIP

VoIP-telefonie heeft vele voordelen. Het is bijvoorbeeld goedkoper om te telefoneren met VoIP dan met ISDN, mede dankzij de lage investeringskosten. U kunt als u wilt net als bij ISDN meerdere telefoonnummers aanhouden. Daarnaast is het flexibel en schaalbaar. Groeit uw organisatie, dan breidt u uw VoIP-netwerk heel gemakkelijk uit. Bovendien heeft VoIP bewezen een betrouwbaar alternatief te zijn voor ISDN.

Verschillende VoIP methodes

Wanneer u kiest voor een telefooncentrale in de cloud, besteedt u het beheer uit. Maar houdt u de telefonie binnen uw organisatie liever in eigen beheer, dan is een eigen telefooncentrale nodig die geschikt is voor VoIP. Deze centrale (hardware of software matig) kan op uw eigen locatie staan, of bijvoorbeeld in een datacenter. Deze laatste opties kunnen door uzelf worden beheerd of door uw ICT-partner. In sommige situaties is het zelfs mogelijk uw huidige telefooncentrale om te bouwen naar een VoIP-oplossing.

Veel mogelijkheden dus! Laat u dus goed informeren en wacht zeker niet tot het laatste moment. De overstap naar VoIP kan namelijk ook interessante besparingen opleveren.

KPN heeft aangekondigd diverse PSTN- en ISDN-diensten per 1 september 2019 te beëindigen. KPN aangekondigd dat ISDN15/20/30 tot ten minste 1 januari 2021 wordt ondersteund. Maakt u nog gebruik van deze diensten voor bellen, faxen en alarm? 2019 lijkt ver, maar nog maar anderhalf jaar en dan bestaan de Analoge en ISDN 1-2 EV-MV diensten niet meer.

Wij helpen u graag met de migratie naar de nieuwe wereld!

Share this post

Back to Nieuws